dinsdag 31 mei 2011

Echte puppies eten geen brokjes

Aura krijgt al zo'n 5 jaar verse voeding/BARF. Daarmee bedoel ik: voornamelijk vers, rauw vlees, botten en orgaanvlees, zoals honden en wolven dat in de natuur ook zouden eten.
Ik ben er ooit van overtuigd geraakt dat deze voedingsmethode veel beter is dan brokken en ik ben nog steeds overtuigd. Aura doet het er goed op, vindt het een feestje om haar eten te krijgen ("wat zal er nu weer in mijn bak zitten??") en ik vind het stiekem ook heel leuk om steeds te puzzelen, rekenen, goedkope producten te vinden en Aura af en toe te verrassen met iets nieuws.

Mira krijgt dus ook rauw vlees. Ik had het geluk dat Mira bij Ayesta is afgespeend op BARF. Ze kreeg Naturis in verschillende smaken (Naturis is een kant-en-klaar vers vleesvoeding, ook wel KVV genoemd). Daarnaast kregen de pups regelmatig eendennekken en makreeltjes.

Ik geef haar nu deels KVV en deels BARF. Tot nu toe heeft ze al het volgende gehad:

KVV:
  • Naturis (verschillende smaken)
  • Carnibest
  • Tinlo (Eend, Makreel, Natuur) 
  • Bandit (wildmix en lammix)

Vleesbot:
  • eendennek
  • kipkarkas (rugstuk)
  • parelhoenvleugels
  • konijnkarkas (borststuk, inclusief hart en longen)
  • biologische haaskarkas

Spiervlees:
  • paard
  • hert
  • kalkoen

Orgaan:
  • runderpenslapjes
  • eendenhartjes
  • kippenlever
  • konijnenniertjes
  • kippenmaag
  • klein stukje lamsbal

Overig:
  • sardientjes
  • hele kwartel
  • groentemixje met Biogarde
  • af en toe een scheutje geitenmelk

En hoe ziet dat eruit? Nou, zo dus (helaas geen geluid vanwege een defect aan m'n camera, maar het geluid van kauwen en knagen kan je er zelf wel bij bedenken):






Noot 1: Wil je zelf ook BARF gaan voeren, lees je dan eerst goed in over het onderwerp. Er zijn bepaalde verhoudingen (bot:spiervlees:orgaan) waar je je aan moet houden, zodat je hond geen tekorten oploopt, je moet weten hoe je moet overschakelen van brok naar BARF en er zijn bepaalde dingen die je absoluut niet mag voeren. Kijk dus op Barfplaats of Voer Natuurlijk voor meer info (zie links).

Noot 2: Titel gejat van Hera, de Groenendalerpup

Geen opmerkingen:

Een reactie posten