donderdag 7 juli 2011

Drie maanden

Mira is alweer 3 maanden en 2 weken oud en het gaat hartstikke goed met haar! Ze is belachelijk gegroeid, is al aan het wisselen en ze is niet meer dat kleine puppie van een tijdje geleden. Maar dat is wel fijn eigenlijk. Ze is nu groot genoeg om lekker mee te lopen.

Dat lopen doet ze heel netjes. Ze loopt netjes naast me aan een ontspannen riem. Als ik haar riem van de halsband klik, moet ze eerst zitten en wachten. Dat doen we thuis ook als we terugkomen van de wandeling en zij naar Aura toe wil. Het leek me wat te hoog gegrepen voor een jonge pup, maar ze kan het gewoon al! Ik moet het wel rustig opbouwen natuurlijk en niet verwachten dat ze het ook kan als ze in een wilde bui is. Ik kijk steeds naar wat zij aan kan en vraag dan een klein beetje meer van haar.
Sowieso lijkt ze wat meer respect voor me te krijgen. Ze luistert iets meer naar mijn correcties, kijkt meer naar wat ik wil en is makkelijker te sturen.

De "zit en let op"-oefening gaat ook al heel goed. We hebben hem o.a. gedaan bij de ingang van het winkelcentrum waar de winkelwagentjes voorbij kwamen en in het park terwijl er een andere hond achter een balletje aan het aanrennen was. Ze kan al relatief lang haar aandacht vasthouden. Echt heel leuk om te zien! En goed voor haar concentratievermogen. Ik maak er voor mezelf ook een spelletje van: kijken hoe ik zo lang mogelijk haar aandacht vast kan houden, zonder dat ze onrustig of ongelukkig wordt. En ondertussen haar gedrag proberen te lezen.

Aura is helemaal gelukkig met haar. Ze ligt nu regelmatig half op haar rug te spelen met de pup bovenop zich. Dat heeft ze nog nooit gedaan bij een andere hond! Ze lijkt Mira soms ook uit te nodigen om bij haar te komen liggen, maar daar is Mira nog een beetje te onrustig voor. En vanmorgen toen ik met Aura thuiskwam van de wandeling, ging ze voor de slaapkamerdeur staan, keek achterom met een blik van "Hee, doe eens open" en liep daarna rechtstreeks en al kwispelend naar Mira's bench om haar te begroeten. Zo lief!!
Ja, Aura doet het ver boven verwachting goed. Ze heeft zich er ook al bij neergelegd dat die kleine de baas over haar gaat worden (of al is).


Met andere honden gaat het nog steeds goed. Met Aura is dat natuurlijk nogal mis gegaan, vanaf een maand of 3-4 (mijn schuld), maar met Mira lijkt het gelukkig niet die kant op te gaan. Naar volwassen honden is ze heel onderdanig, maar zeker niet bang. Naar jongere pups of kleinere hondjes kan ze wel dominant doen en moet ik haar soms wat bijsturen. Gisteren kwamen we Bordercolliepup Jake tegen in het portiek van de flat. Hij is precies een maand jonger dan Mira en nog niet zo dapper. Ze liet eerst zien dat zij ouder was (poeh zeg, wel een hele maand... trutje...) en Jake rende even piepend weg. Daarna Mira maar weer aangelijnd om haar een beetje bij te sturen en even later lag ze heel lief op de grond te spelen en zag je Jake's zelfvertrouwen en plezier groeien.

Een paar minpuntjes:
- Als ze moe is, wil ze niet door andere mensen worden opgepakt en laat dat merken door ze recht aan te kijken en diep te grommen. Gelukkig is dit alleen nog gebeurd bij mensen die daar niet van onder de indruk waren, maar ik hou het in de gaten. Ze hoeft niet alles te willen, maar agressie sta ik in geen geval toe.
- Ze heeft even last gehad van baknijd. Ik heb me daar wel zorgen over gemaakt, omdat Aura nooit, maar dan ook nooit tegen mij gegromd heeft en dat ook niet zal doen (want dan heeft ze een probleem). We hebben daar even aan moeten werken, maar het lijkt nu zo goed als over en ze vertrouwt me nu bij haar eten.
- Als Aura blaffend door de kamer loopt omdat er een andere hond voorbij liep, springt Mira grommend in haar kraag. Niet speels grommend, maar behoorlijk serieus grommend. Dat sta ik natuurlijk niet toe, dus ik corrigeer ze allebei. Maar zo'n typje is het dus...


Wat is er nog meer gebeurd?

  • Op 26 juni zijn we naar de clubmatch van de Hollandse Herders geweest. Haar zusje Laicka en broertjes Kuifje en Kairo waren er ook en later in de middag kwam pappa Zoran even kennismaken met zijn kinderen. Mira heeft zich prima gedragen tussen alle honden en mensen! Het viel me mee hoe relaxed ze rondliep en lekker lag te klieren met haar broertjes en zusjes en ook met de ruwhaarpups van Famke, die 8 dagen ouders zijn. De andere pups (zowel langhaar als ruwhaar) hebben zich trouwens ook super gedragen! Ik was ingedeeld als fotograaf bij de ruwhaarring, maar Mira heeft zich met andere mensen vermaakt. Volgens mij had ze daar niet zoveel moeite mee...
  • Op 3 juli zijn we naar Hoogkerk afgereisd voor het NK IPO voor Hollandse Herders. Ook hier heeft ze zich weer super gedragen. Joep, de ruwhaarpup van 8 dagen ouder, was er ook en daar heeft ze gezellig mee lopen klieren. Ze heeft Joep duidelijk gemaakt dat hij teveel praatjes had: Hop, op z'n rug en Mira stond er rustig boven terwijl Joep zwaar tegenstribbelde (op z'n rug gegooid door een meisje, dat kan toch niet!!). Mira kan soms al best volwassen uit de hoek komen. Er waren nog meer honden om mee kennis te maken, o.a. een jonge reu van Evert Bakker (uit de KNPV... oeh, enge hond zeg! :p ) en Varro, van Ilona. Varro is ook een schat, maar Mira was wel een beetje onder de indruk van zijn grootte. 

Nog een paar filmpjes van vandaag

Gekke bui tijdens de ochtendwandeling:

Hondenvriendjes:





Geen opmerkingen:

Een reactie posten